Der foregår en regulær desinformations krig mod den grønne omstilling og her er modsvaret

Kronik

Desinformation skaber splid om grønne projekter

Langt de fleste har forstået realiteterne i klimakrisen og går ind for den nødvendige grønne energiomstilling for at redde os fra de værste klimascenarier. Faktisk mener 72 procent af danskerne, at politikerne skal gøre mere for at håndtere klimaforandringerne, ifølge en Voxmeter måling fra august.

Ikke desto mindre foregår der en regulær desinformations krig, især på sociale medier, hvor diverse trolls og PR medier, betalt af blandt andet olie- og gas industrien og Rusland promoverer falske historier og oplysninger. Disse har til hensigt at underminere skiftet til grøn energi, og skabe splid i Vesten. Enhver der har set diskussioner på sociale medier omkring klimaforandringer, har sandsynligvis set den ene vilde påstand efter den anden fremsat af diverse online debattører.

I desinformationsalderen er det desværre ikke nok bare at ryste på hovedet af de vilde løgne, der bliver promoveret. Vi bliver nødt til at imødegå dem klogt og vedholdende for, at de ikke skal få fodfæste.

Ifølge FN er klima desinformation en stor hindring for effektiv klimahandling. FN har advaret om, at “Udbredt desinformation forsinker klimahandling”, og den seneste rapport fra FN’s Klimpanel (IPCC) bemærker, at: “Særinteresser har skabt retorik og desinformation, der underminerer klimavidenskab og ignorerer risici og nødvendighed”, hvilket resulterer i “offentlig fejlvurdering af klimarisici og polariseret offentlig støtte til klimatiltag”.

Fossile energiselskaber bruger millioner af dollars hvert år på PR-firmaer, der hjælper med at forbedre deres image i beslutningstagernes og offentlighedens øjne. PR-firmaerne hjælper ikke kun olieselskaber med at få positiv omtale, de hjælper også virksomhederne med at nå indflydelsesrige politikere og journalister og assisterer dem med at engagere bestemte vælgerdemografier. For eksempel er det veldokumenteret, at PR-firmaer samarbejder med TikTok-influencere for at promovere den fossile brændstofindustri. (KR Foundation)

Recepten er simpel, men effektiv: Promover alarmistiske konsekvenser af den grønne omstilling og skab stråmands alternativer for at underkende behovet for handling.

I denne krig er løgne og halve sandheder kuglerne: Vindmølleparker stopper fårefødsler, deres vibrationer forårsager kræft, de decimerer fugle og havliv – uanset påstanden, skiftes ansvaret til at skulle bevise, at de påståede negative konsekvenser aldrig vil ske. (The Guardian)

I bogen “Facts and other Lies” opstiller komminikations eksperten, Ed Coper nogle retningslinjer for, hvordan man kan finde modsvar på denne type desinformations kampagner: Find et fælles forbindelsespunkt, immun mod frygt og afslør de direkte løgne.

Først, det fælles forbindelsespunkt: I stedet for at benægte, markere eller afsløre fejlagtige overbevisninger, anbefaler Coper at starte med et punkt, hvor der er enighed. Når det kommer til klimaet, er der meget at arbejde med.

Størstedelen af offentligheden er med på en aktiv dagsorden mod klimaforandringer. Faktisk er antallet af dem, der mener, at regeringen ikke gør nok, det laveste siden man begyndte at stille dette spørgsmål. Der er desuden klare tværpolitiske flertal for den grønne omstilling.

I stedet for at afskrive bekymrede lokalsamfund som ignoranter og egoister, er det langt mere effektivt at anerkende, at det, der driver dem er en forståelig bekymring for deres samfunds trivsel.

Målet er at gøre havvindmølleparker og endda et opgraderet elnet til genstand for lokal stolthed, et fysisk udtryk for vores engagement over for kommende generationer.

Et endeligt redskab i Ed Copers værktøjskasse er det at afsløre åbenlyse misinformationer: Bringe det offentlighedens opmærksomhed og underminere budbringeren, før det får fodfæste.

“I desinformationsalderen er det ikke nok at ryste på hovedet af de løgne, der promoveres, og mindes en mytisk guldalder af rationel debat. Ed Coper opfordrer os til at “omfavne det nye informations økosystem lige så entusiastisk som dem, der bruger det til at sprede deres egne absurde virkeligheder, hvis vi ikke helt skal overgive os til irrationalitet og intolerance.” (The Guardian)

At opbygge en fællesskabs drevet, virkeligheds baseret politik med tilslutning til den grønne omstilling vil være mindst lige så vigtigt som de årtier lange klimakrige med olieselskaber der finansierede desinformation, som forhalede nødvendig klimahandling. Faktisk er det næste fase af denne kamp.

Desinformation, især på sociale medier har potentialet til at skade samfundet, forsinke grøn omstilling i tide og endda true demokratiet, som vi har set det i USA med stormløbet på kongessen og en betragtelig vælgerskare der stadig er overbevist om ødelæggende valgløgne.

Vær med til at afvæbne desinformation derhjemme, på kontoret eller eller hvor end de vildledte samles for at sprede deres nonsens. Vær forberedt!

 

Relaterede artikler:

Store olieselskaber misinformerede bevidst om klimatruslen i årtier – nu betaler de sandsynligvis prisen

Hvordan spotter man disinformation på nettet – En Infodemi truer verden

 

Kilder: The Guardian, Facts and Other Lies: Welcome to the Disinformation Age, dr.dk; Kampagnen mod klimaet, KR Foundation.