Hvis du tror at elcykler kun er for ældre, der ikke har nok kræfter til en almindelig cykel, kan du godt tro om igen.
Alene sidste år blev der importeret 63.000 elcykler, og de kommer i større og større variation, og med et langt mere ungdommeligt og sportspræget design.
Det handler om frihed og livskvalitet – og ikke mindst, at man kan komme hurtigere og lettere gennem myldretidstrafikken.
Batterierne er blevet mindre og ses ofte som en forlængelse af cykelstellet. Elcykler fås nu i alle udgaver, lige fra sportscykler til ladcykler til børnefamilier. I det hele taget ligner elcykler nu mere almindelige cykler – bare i en i hi-tech version.
“Går du 10-15 år tilbage, var udbuddet af elcykler nærmest udelukkende henvendt til ældre og gangbesværede. Det var ’bedstemorcykler’ med lav indstigning og et madkasse-lignende batteri på bagagebæreren. “Vi har gjort meget for at integrere batterierne bedre og få elcyklerne til at ligne almindelige citybikes.” « siger Michael S. Hansen, produkchef for Danmarks største cykelproducent HF Christiansen. (Finans.dk)
Der er ganske enkelt flere og flere der kan se de fordele en elcykel giver, og som derudover får en del mere motion og sjov ud af deres transport. En transportform som i øvrigt ofte får folk hurtigere frem til målet end med bil og offentlig transport. Det er især i byerne det gør sig gældende, og parkering er også pludselig et mindre problem.
Personer der har prøvet en elcykel, ung som ældre, kan nikke genkendende til følelsen af at få superkræfter, når elmotoren sparker ind og hjælper til. Man får simpelthen medvind på cykelstien, og modvind er pludselig underordnet. Dette er en gave for enhver cyklist.
Det appellerer desuden til mange, at man også gør noget godt for klimaet. Uanset hvor genial en el-bil er, vil den aldrig kunne konkurrere med en elcykel i samlet CO2 belastning. I forhold til en almindelig bil er gevinsten selvfølgelig enorm – ikke mindst økonomisk.
Man behøver ikke skille sig af med sin bil, men ikke desto mindre er det ofte det der sker, når folk har haft en elcykel i et par måneder. Det er pludselig blevet cool med elcykler, og de er stærkt vanedannende.
Det er dog samtidig blevet mere relevant med cykelhjelm, da det store salg af elcykler også har betydet flere cykeluheld og tilskadekomne. De fleste elcykler hjælper til op til 25 km i timen, men de fås også i hurtigere versioner.
Danmark er i forvejen kendt som en cykelnation, så måske kan man med de nye elcykler, nå målet om at skifte fra CO2 udledende transport til eldrevet transport, endnu hurtigere end planlagt.
Relaterede artikler:
Er det tid vi grundlæggende revurderer vores forhold til naturen?
Ifølge Dr. Eleni Dimou er det måske nu vi burde tage vores forhold til naturen grundlæggende op til revision. (BBC World)
Tilsyneladende afhænger hemmeligheden for lykke af, hvor meget vand du drikker
Et amerikansk studie viser nogle nogle ret markante effekter på vores humør af at drikke mere vand…
Kilder: Dr.dk, finans.dk, Berlingske, Danmarks Statistik.