Fremtiden for flyrejser lysner: CO2 neutralt brændstof og elektriske fly i nær fremtid

Wright Electric har planer om at flyve fra 2027

I disse år udråbes flyrejser som en af de store klimasyndere, men det vil sandsynligvis allerede om få år ændre sig, især på grund af nye landvindinger indenfor CO2-neutralt jetbrændstof og en kombination af hybridfly og elektriske fly.

Den nye teknologi med CO2-neutralt flybrændstof skulle desuden, ifølge danske forskere på DTU og Århus Universitet, kunne mindske landbrugets udledning af CO2 markant. Måske med op til 50 procent.

”Halm, gylle, brint fra havvindmøller og en investering fra staten på 400 mio. kr. til forskning er alt, det kræver at få klimaneutralt brændstof og reduceret udledningen af klimagasser med 50 pct. på landbruget. Det mener eksperter fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) og Aarhus Universitet, der samarbejder om at udvikle den nye teknologi, SkyClean.” (Boersen.dk)

Opfinder og direktør, Henrik Stiesdal

Opfinder og direktør i vindmøllevirksomheden Stiesdal A/S, Henrik Stiesdal, der er hovedmanden bag Skyclean udtaler til DR:

” … Skyclean kombinerer nogle klimatiltag i en proces, hvor man bruger plantemateriale til at lave jetbrændstof. Det brændstof vi laver vil man ikke kemisk kunne skelne fra det jetbrændstof man bruger i dag, men forskellen er, at alle kulstofatomerne i det nye brændstof kommer fra planter, og derfor kommer fra atmosfæren og derfor er det klimavenligt.”

Landbruget har ifølge Stiesdal affald, der kan omdannes til flysbrændstof, – “nok til at dække al flytrafik ud og ind af Danmark”

Og det behøver ifølge Stiesdal ikke stoppe der:

”Hvis man forestiller sig, at vi kunne få ca. en tredjedel af hele verdens “sustainable plant waste, d.v.s. det planteaffald som ikke kræver man dyrker energiafgrøder, men som er der i forvejen, og som er der hvert år. Lad os sige, at vi kunne få en 1/3 del af det der er, så ville der være til en væsentlig forøgelse af flytrafikken, selvom vi kun skal bruge det her brændstof”.

Nyt jetbrændstof kan mindske landbugets CO2 udledning

Det er et projekt, der både kræver investeringer og politisk vilje.

I Sverige og Norge er de noget længere fremme end Danmark.

Martin Porsgaard, der er direktør for Nordic Initiative for Sustainable Aviation udtaler til Samvirke, at:

”Sverige har parallelt med flyskatten besluttet at gøre flytrafikken grønnere ved hjælp af investeringer i projekter, og den svenske regering har sat sig som mål at gøre indenrigsflyvningen fossilfri i 2030 og udenrigsflyvningen i 2045. I Norge er der ligeledes projekter i gang, men herhjemme ser emnet ud til at være overset, og det er ærgerligt, mener Martin Porsgaard. (Samvirke.dk)

Det vurderes fra flere sider, at det allerede i 2025 vil være muligt at producere 100 procent grønt flybrændstof i Danmark.

 

Elektriske fly og hybridfly

Luftfartsindustrien har også læst skriften på væggen og konkurrerer om at blive de første med funktionelle elfly.

Ifølge luftfartsanalytiker Jacob Pedersen, er det klart, at man i branchen kappes om at komme først med nye løsninger. “Fremtidens elfly vil nemlig også være billigere i drift.”

“Tendensen går i retning af, at det bliver dyrere at flyve med almindeligt brændstof, og politikerne indfører flere afgifter. Så det er klart, at man skal have et modsvar i branchen, udtaler Jacob Pedersen til DR.

Airbus er måske klar med deres hybridfly fra 2030

“Med den information vi har fra flyproducenter som Boeing og Airbus, så arbejder de på koncepter, der fra cirka 2030 vil kunne flyve med op mod 100 passagerer omkring 1000 kilometer i såkaldte hybridfly. Det vil passe godt til nordeuropæisk luftfart.” Udtaler Olav Mosvold Larsen fra det norske statsejede selskab Avinor. (dr.dk)

Amerikanske Zunum Aero, som blandt andet har Boeing og lavprisselskabet JetBlue bag sig, har meldt sig klar med et 12-personers hybridfly allerede i 2022.

Hybridfly har kombinationsmotorer ligesom hybridbiler.

Det britiske lavprisselskab Easyjet, som samarbejder med producenten Wright Electric, har også meldt sig på banen. De vil indsætte elfly på udvalgte ruter på op til 500 kilometer i 2027.

Amerikanske Zenum Aero flyver fra 2022

De store investorer worldwide er for tiden på udkig efter bæredygtige løsninger indenfor alle områder, og der bliver hele tiden presset på fra forbrugere og organisationer. Det er derfor muligt, at udviklingen også indenfor bæredygtige  flyrejser kommer til at gå en del hurtigere end ventet, og vi igen kan flyve med god samvittighed.

Det er desværre ikke tilfældet endnu.

”… lige nu handler det kort og godt om at begrænse sin flyvning. De muligheder, der er i dag, er ikke nok, til at forureningen fra fly kan nedsættes ordentligt” Udtaler Jeppe Juul, fra det Økologiske Råd og præsident for den europæiske miljøorganisation Transport and Environment.

Det er muligt at købe en form for klimakompensation, via certificerede træplantningsprojekter, som til dels kan kompensere for ens flyrejser, men da de alle har en vis tidhorisont er det ikke noget, der kan lette klodens akutte klimaproblem.

Luftfarten er ansvarlig for 3 procent af Europas samlede udledning af drivhusgasser og har øget sin CO2-udledning med 26,3 procent over de seneste 5 år. (Ingeniøren)

 

 

Relaterede artikler:

Droner kan plante 400.000 mangrovetræer om dagen og målet er meget større

Plantning af træer i stor skala vil kunne udligne årtiers udledning af C02

 

Nu kommer de store investorer på banen for at redde klimaet og dem selv

 

 

 

Kilder: Boersen.dk, Ingeniøren, dr.dk, samvirke.dk, airbus.com