Vingedrevet skib kan transportere 7000 biler bæredygtigt over Atlanten

Den 200 meter lange Oceanbird er drevet af en ny vindteknologi

200 meter langt og 40 meter bredt og drevet af en ny vindteknologi. Den nye Oceanbird Wallenius kan bæredygtigt fragte op til 7000 biler over Atlanten på bare 12 dage.

Opfindelsen kan ende med at revolutionere skibsfarten i fremtiden.

Oceanbird Wallenius har en vinge-sejls teknologi, hvor fem vinger skydes lodret op fra dækket i en højde på 105 meter. Det betyder at skibet kan krydse atlanten på bare 12 dage, hvor det samlede CO2 udslip vil blive reduceret med 90 procent i forhold til almindelig skibsfart, ifølge de svenske opfindere.

Skibsfarten udleder i dag lige så meget CO2 som fly, og dens andel er stigende. Omkring 3 procent af verdens samlede CO2 udledning kommer fra skibsfarten – det svarer ca. til Afrikas samlede CO2-udledning.

De store supertankere er nogle af de mest forurenende skibe og transportformer vi har, og det har stadig lange udsigter med at gøre containerskibe CO2 venlige.

Derfor ledes der intenst efter metoder, der kan gøre skibsfarten mere bæredygtig, og der er sågar startet flere initiativer op, hvor gamle sejlskibstyper som skonnerter og te-clippere transporterer eksempelvis kaffe over Atlanten.

200 år efter dampskibene udkonkurrerede sejskibene, kommer den kæmpestore futuristisk udseende Oceanbird på banen med en vinddrevet transportform, der kunne medvirke til at gøre en ende på fossildrevet skibsfart. (World Economic Forum)

Designet kan tilpasses flere skibstyper og skibsfragt, hvilket også hensigten med projektet på sigt.

Skibets vinger skydes teleskopisk op i 105 meters højde

Oceanbirds vinger kan rejse sig som et teleskop helt op til 80 meter fra dækket til en samlet højde på 105 meter. Vingerne er dermed i stand til at nå vinde normale sejlskibe ikke kan nå.

Den teleskopiske konstruktion betyder, at vingerne kan sænkes helt ned ved passage af broer, og desuden kan køres op og ned alt efter vindstyrken.

Derudover kan vingerne rotere 360 grader, og er langt mere effektive end gammeldags sejl.

Oceanbird Wallenius har dog også en back-up motor, og er derfor ikke 100 procent CO2 neutral.

Skibet er ikke bygget endnu, men det svenske firma Wallenius Marine AB, der designer og bygger skibe, tester i øjeblikket en mindre model af en “Oceanbird” i Østersøen.

Per Tunell, Wallenius ‘administrerende direktør, udtaler, at resultaterne fra den syv meter lange model var opmuntrende, og at han var “meget sikker” på, at en Oceanbird i fuld skala vil være klar inden udgangen af ​​næste år. Det sejldrevne skib forventes at være i tjeneste i 2024 på Atlanterhavsruter, udtaler Per Tunnel. (weforum.org)

Sveriges miljøminister, Per Bolund udtaler efter et besøg hos Wallenius Marine:

”Det er utroligt inspirerende at se, hvordan den slags transformerende ideer udvikles. Disse ideer kan have en enorm indflydelse på reduktionen af emissioner i transportsektoren, især international godstransport. Indtil videre har der ikke været nok gode ideer. ” sagde Per Bolund og udtrykte også håb om, at innovationer som Oceanbird vil spille en vigtig rolle i at nå målet om at gøre Sverige klimaneutralt inden 2045.

Projektet er finansieret med backing af den svenske tranportstyrelse.

Animeret video af Oceanbird:

 

Relaterede artikler:

Varetransport med store sejskibe på vej tilbage på verdenshavene i kølvandet på klimakrisen

Fremtiden for flyrejser lysner: Nyt CO2 neutralt brændstof og elektriske fly

 

Kilder: CNN, timesnownews.com, weforum.org.