Maersk får bio-methanol til jomfrurejsen af verdens første grønt drevne containerskib

Den første af en ny flåde af grønne skibe: Illustration: A.P. Møller-Mærsk

Maersk har sikret sig grøn bio-methanol til jomfrurejsen af ​​verdens første methanol drevne containerskib, skriver selskabet i en pressemeddelelse: “At nå denne milepæl for grønne brændstoffer er et vigtigt skridt for virksomheden og industriens bestræbelser på at reducere udledningen af drivhusgasser.”

AP Møller Maersk justerede sidste år sit klimamål, og sigter på allerede i 2040 at være helt CO2 neutrale.

Skibsfarten er en af de helt store udledere af CO2 og tegner sig for omkring 3 procent af den globale CO2 udledning. Det er mere end Afrikas samlede udledninger af CO2 – og lidt mere end flytrafikken.

De store supertankere er nogle af de mest forurenende skibe og transportformer vi har. Deres brændstof er bunkerolie, det mest forurenende brændstof man kan forstille sig.

Det er derfor vigtigt at fremtidens skibsfart bliver mere grøn. Rederiets hensigt er, at ”fremtidige Maersk-nybygninger vil blive bygget til at kunne sejle på klimaneutrale brændstoffer”.

Klimamålene fra Mærsk vil sandsynligvis skabe nye standarder i shipping industrien, der er også er presset af deres kunder til at gøre CO2-aftrykket fra fragten af varer markant mindre.

Mærsk har underskrevet en aftale med den hollandske producent OCI Global om levering af grøn bio-methanol til jomfrurejsen. Den 21.500 km lange tur fra Ulsan, Sydkorea til København, Danmark – mere end halvvejs rundt om kloden – vil give reel operationel erfaring for Mærsk-søfarende, der skal håndtere de nye motorer, som bruger methanol som brændstof, mens virksomheden forbereder sig på at modtage en flåde af nye, store oceangående methanol drevne skibe fra 2024.

Oprindeligt var det planen at starte med e-metanol, der grundlæggende er baseret på sol- og vindenergi og helt klimaneutralt. Men udviklingen af dette halter stadig bagefter, og rederiet har derfor valgt at starte op med bio-methanol, der er den næstbedste løsning.

19 yderlige methanol drevne skibe er på vej. Illustration: A.P. Møller-Mærsk

”Markedet for grøn methanol er stadig i sin vorden, og ærligt talt havde vi ikke forventet at kunne sikre en jomfrurejse på grøn methanol til dette fartøj. Så vi er meget stolte over at have nået denne betydningsfulde milepæl. Vi forventer et mangfoldigt grønt brændstofmix i fremtiden, hvor grøn bio-methanol fra biomasseaffald er tilgængelig nu” udtaler Morten Bo Christiansen, Head of Energy Transition, fra A.P. Møller – Maersk i pressemeddelelsen.

For at nå det ambitiøse 2040-mål om netto-nul-drivhusgasemissioner i tide, sigter Maersk mod at transportere mindst 25 % af havfragten ved hjælp af grønne brændstoffer i 2030. Det skelsættende methanol drevne fartøj er et vigtigt skridt mod det langsigtede mål om gradvist at forny hele flåden til udelukkende at operere på grønne brændstoffer. (maersk.com)

EU-kommissionens formand, Ursula von der Leyen, skal være ”gudmor” til og navngive det første skib, når det ankommer til København i september.

Over de kommende år vil Maersk få leveret 19 yderligere og større containerskibe, der kan sejle på grøn methanol.

 

Relaterede artikler:

Milliardinvesteringer i grøn brint til fly og skibe giver nyt boom for Danmark

Historisk udvidelse af grøn energi i Nordsøen: Strøm til 230 millioner europæiske husstande

 

Kilder: Finans.dk, maersk.com, Maritime Danmark, klimamonitor.dk.