Forandringens vinde blæser hvad angår varetransport, og det kan betyde et gensyn med de store sejlskibe på verdenshavene.
Varetransport med sejlskibe bliver ganske enkelt mere og mere populært i kølvandet på klimakrisen.
De store supertankere er nogle af de mest forurenende skibe og transportformer vi har, og det har stadig lange udsigter med at gøre containerskibe CO2 venlige. Deres brændstof er bunkerolie, det mest forurenende brændstof man kan forstille sig.
Som følge af det har en række initiativtagere taget det logiske skridt, at genindføre de tidligere så stolte sejlskibe som eksempelvis skonnerter til varetransport af bæredygtige varer som eksempelvis kaffe fra Sydamerika.
Et initiaiv til at fragte kaffe fra Colombia til Cornwall i England med skonnert medførte kun en ekstraudgift på 3-4 kr. pr. kilo kaffe. Salget boomer og den sejlimporterede kaffe blev revet væk på en uge – 3 måneder hurtigere end forventet.
Og som om en kaffeimportørene, Richard Blake udtrykker det:
”Det er magisk at se den last, du har importeret, komme ind med sejlskib til din hjemhavn. Dette er handel, som det blev gjort for hundreder af år siden.”
Der findes initiativer til varetransport med sejlskibe både i Storbritannien (New Dawn Traders), i Holland (Fairtransport) og i Sverige (Grayhound Adventures) der samtidig kombinerer, søturisme, passagertransport og varetransport.
Det hollandske firma, Fairtransport fragter med fartøjerne, Nordlys og Tres Hombres økologiske varer og anden bæredygtig last af søvejen, kun drevet af vinden. Deres ture går både over Atlanten og rundt i Europa og Skandinavien.
Firmaet tilbyder desuden, at man kan komme med som gast, hvilket nok vil appellere til en nostalgisk eventyrlyst hos mange.
I Costa Rica er en canadisk søfarer, Danielle Doggett i gang med at bygge verdens største vinddrevne lastskib. Sailcargo som projektet hedder, har som mål at eliminere fossile brændstoffer fra den maritime sektor ved at bruge en blanding af gammel og ny teknologi.
De største og hurtigste sejlskibe der fandtes inden dampskibene overtog for omkring 100 år siden, var de store te clippere.
Verdens største sejlskib i dag, The Flying Clipper blev bygget i 2017, måler 162 meter og har hele fem master med en samlet sejflade på 6347 kvadratmeter.
I den store sammenhæng er initiativerne med sejlskibstransport selvfølgelig ret små sammenlignet med den gængse containertransport – men det er vist at det kan lade sig gøre. Og hvem ved – måske vil verdenshavene i det 21. århindrede igen blive domineret af de store sejlskibe.
Relateret artikel:
Fremtiden for flyrejser lysner: Nyt CO2 neutralt brændstof og elektriske fly
Nye landvindinger indenfor CO2-neutralt jetbrændstof og en kombination af hybridfly og elektriske fly kan snart ændre flyskam til god samvittighed
Kilder: The Guardian, Positive News, fairtransport.eu.