Hver anden bus der triller på vejen er grøn og de to-hjulede elkøretøjer overhaler med længder elbiler rundt om i verden

Den elektriske transportform er ved at overtage bybilledet

El-biler er i gang med at udkonkurrere fossil-biler langt de fleste steder. Elbusser står imidlertid for en endnu større fremgang rundt om i verden og udgør nu hver anden bus der triller på vejen.

Det viser tal fra analysevirksomheden BloombergNEF. I slutningen af 2022 var 49 procent af alle nye solgte busser i verden elbusser og denne udvikling går kun en vej.

De fleste af elbusserne kører i Kina, og Sydøst-Asien generelt står for den største andel af elektriske køretøjer i verden. Det skyldes dog især, at tohjulede elektriske køretøjer som scootere og trehjulede tuk tuks eller rickshaws er en mere almindelig transportform i denne del af verden.

De mange nye elektriske scootere har også medført, at der er godt gang i investeringerne i batteribytte stationer, fordi det er langt nemmere at bytte batteri på en scooter end på en bil.

Eldrevne scootere og trehjulede rickshaws stod for hele 39 procent af solgte el-køretøjer sidste år, og der er nu over ti gange flere eldrevne tohjulede køretøjer i verden end el- og hybridbiler. (verdensbedstenyheder.dk)

The Economist skriver eksempelvis ”Forget Teslas, India’s EV revolution is happening on two wheels”. Indien vil allerede i år overgå Kina som det folkerigeste land i verden, og det er ikke mindst middelklassen der foretrækker den to-hjulede eltransport.

Batteribytte på to og tre hjul foregår hurtigt og nemt

E-rickshaws spreder sig også hurtigt. Omkring 40 % af de 632.000 solgte trehjulede køretøjer i Indien i 2022 var elektriske. Det forventes at stige til 95 % ved udgangen af ​​dette årti. (The Economist)

Det mest sandsynlige er, at størstedelen af verdens befolkning vil opleve overgangen til grøn transport på to hjul ifølge mediet Bloomberg.

I langt de fleste byer kører folk sjældent over 9 kilometer, så den to-hjulede transport er som regel langt den smarteste måde at transportere sig på. Det gælder både i forhold til parkering, økonomi og ikke mindst miljøpåvirkninger. Dette kan drastisk reducere både støj- og luftforurening i byerne.

Hanoi og Ho Chi Minh City er nogle af de mest forurenede byer i verden, men nu er Vietnam blevet den 2. største producent af elektriske motorcykler.

Indonesien forventes at blive det første land, hvor elektriske køretøjer udgør den dominerende del.

Kina, Indonesien, Vietnam og Indien har ca 3,2 milliarder indbyggere tilsammen. Man behøver bare at forestille sig den klimaeffekt den grønne omstilling på to hjul vil medføre.

Der er forskellige vurderinger, men et fuldstændigt skifte til elektriske køretøjer kan ifølge Bloomberg føre til 3 gange mindre CO2 udledning alt efter hvor grønt elnettet er.

Der er et stykke vej endnu, og det kræver udbygning af infrakstrutur og opladestationer. Indien og Indonesien har dog løst problemet kreativt ved at have batteribytte stationer til de mindre el-køretøjer, hvor man nemt og hurtigt skifte batteriet ud med et fuldt opladt.

 

Relaterede artikler:

Et stort positivt vendepunkt for klimaet vil ske allerede i år ifølge BBC

Salget af elbiler eksploderer: Vi er tæt på et tippepunkt for grøn omstilling og det går hurtigt nu

 

Kilder: Bloomberg, The Economist, verdensbedstenyheder.dk.