Nye cykeldæk med NASA Rover teknologi kan revolutionere cykling

Cyklisters våde drøm: Aldrig mere at tænke på punktering

En NASA spinoff teknologi har potentialet til at revolutionere cykling; en ny dæktype der er ”elastisk som gummi, men stærk som titanium” og aldrig punkterer.

Dækket er oprindeligt lavet af NASA til brug på Mars Roveren, der skal køre i årtier i ujævnt terræn. Dækteknologien har tilsyneladende en perfekt formhukommelse uden nogensinde at blive fladt.

METL-dækket som det også kaldes er fremstillet af avancerede, lette materialer kendt som NiTinol +, eller nikkel titanium. NiTinol er en metallegering af nikkel og titanium, hvor de to grundstoffer er til stede i nogenlunde lige atomprocent.

På grund af evnen til at gennemgå faseovergange på molekylært niveau under belastning er legeringen enormt hårdfør.

Udvendig beklædes dækket med polyurethan. Dette er et gummilignende materiale, der har en utrolig stærk slidbane og godt greb under alle vejrforhold. (bikeradar.com)

Mars cykeldækket er den første kommercielle anvendelse af NASA´s ret banebrydende dækteknologi. METL-dækket er udviklet i et partnerskab med iværksætter firmaet SMART Tyre Company.

Perspektiverne ved teknologien er imponerende

“Cyklister vil dårligt kunne vente med at få fat i disse seje rumalderdæk der aldrig bliver flade ” udtaler Earl Cole, administrerende direktør for SMART i en pressemeddelelse.

“Den unikke kombination af disse avancerede materialer kombineret med et ”next generation”, miljøvenligt design er et revolutionerende produkt.”

Ifølge teknologi tidsskriftet TechCrunch, har NASAs nøgleudvikling været at skabe en legering, der kan vende tilbage til sin form på molekylært niveau og uden at miste strukturel integritet over tid.

SMART Tyre Company målretter i første omgang deres produkt til cykelmarkedet, og dækket forventes at være tilgængeligt for offentligheden i begyndelsen af ​​næste år. Herefter er det hensigten også at overføre ideen til biler, lastbiler, e-scootere og på sigt til landingsdæk på fly.

Metl-cykeldækket er ifølge firmaet designet til vej-, grus-, bjerg- og elcykler. Teknologien vil dog nok i starten være mest interessant for mountainbikes, der skal holde til mange gentagne stød.

Der skrives ikke noget om priser endnu, men mon ikke det er i den ret høje ende. Til gengæld behøver man aldrig købe nye dæk, eller bekymre sig om at punktere nogensinde igen.

 

Relaterede artikler:

To-hjulet eltransport overhaler elbiler: Elcykler, el-motorcykler og scootere forandrer transporten

NASA har frigivet forbløffende video af den dramatiske landing på Mars

Flere hopper på de nye elcykler som et alternativ til bil og offentlig transport

 

Kilder: Techcrunch.com, engadget.com, smarttirecompany.com, fastcompany.com, techtimes.com, bikeradar.com.