Tysk bil lader mens den kører med strøm fra egne solceller

Sono Sion giver mulighed for at køre på ren solenergi

Forestil dig som ejer af en elbil at være fuldstændig uafhængig af ladestationer.

Det tyske bilmærke Sono Motors har konstrueret en bil, der ikke bare har solceller på taget, men på alle overflader.

Det gør bilen Sono Sion i stand til, ikke bare at lade mens den står stille, men også når den kører. Man risikerer ganske enkelt ikke at strande et sted langt fra en ladestation, som er mange elbil-ejerers frygt.

Der er ifølge firmaets pressemeddelselse på forhånd solgt 9500 eksemplarer af bilen til en pris på 25.500 euro – omregnet med danske afgifter vil det blive i omegnen af 210.000 kr.

Sono Motors forventer at producere 260.000 eksemplarer på deres fabrik i Sverige i de gamle Saab fabrikker. I øvrigt produceret med bæredygtig energi.

Det er ikke en elbil, der vil true store mærker som for eksempel Tesla på grund af rækkevidden. Men for den gennemsnitlige tyske pendler, der bruger kører ca. 17 km om dagen, er de 34 kilometer som bilen optimalt oplader til hver dag mere end rigeligt. Fuldt opladet har bilen en rækkevidde på 250 km ifølge producenten.

Luften i kabinen renses bl.a. af ølandsmos i instrumentbrættet

Bilen har i alt 248 solceller placeret på overfladerne, og Sono Sion har desuden mulighed for at bruge ladestationer til længere ture. At lade op til 80 procents kapacitet tager omkring en halv time.

Modellen kunne eventuel være ideel som delebil i storbyer og forventes at være på gaden i 2022.

Som en anden specialitet har Sono Sion ølandsmos under instrumentbrættet, der er med til at rense luften i kabinen.

Elbilforeningen Forenede Danske Elbillister nævner som bilens plusser bl.a., at det er en enestående mulighed for at køre på ren solenergi – at prisen er god sammenlignet med andre elbiler – rummelighed – og at der er mulighed for anhængertræk op til 750 kg.

Minusser er rækkevidde og langt fra så lang garanti på batterilevetid som hos konkurrenterne.

Firmaet bag, Sono Motors startede i 2016 med crowdfunding og idealisme. Bilen ser nu ud til at være nået så langt i sin udvikling, at der sandsynligvis også er købere der ikke kun er drevet af idealisme, men også mere almindelig sund fornuft.

 

Kilder: Businessinsider.com, Elbilforeningen Forenede Danske Elbillister, goodnewsnetwork.org, sonomotors.com.

 

[wysija_form id="3"]

 Støt fri og uafhængig journalistik, så alle fortsat har adgang til væsentlig
viden om klima. Du kan her støtte med et beløb via MobilePay.